Formuleer je ‘BHAG’
We beginnen met je eigen hogere doel in het leven, jouw eigen ‘BHAG’. Een BHAG (Big Hairy Audacious Goal) is ontstaan om het hoger doel van een onderneming te omschrijven. Een overtuigend langetermijndoel dat intrigerend genoeg is om medewerkers van een organisatie te inspireren om actie te ondernemen. BHAG komt uit het boek “Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies” uit 1994 van Jim Collins en Jerry Porras. BHAG’s zijn bedoeld om mensen energie te geven om een plan dat groter is dan henzelf na te jagen en te implementeren. Het is een echt lange termijn doel. BHAG’s worden breed gedefinieerd en dienen als doel, als rolmodel, als uitdaging of als richting voor een interne transformatie.
Maar dat kun je natuurlijk ook voor jezelf doen: wie wil je zijn over 10 jaar, of 20 jaar. Je hoger doel in je leven. Een goede BHAG is ingesteld met begrip, niet met bravoure. Het is gedurfd, maar niet onrealistisch. Het past precies in de drie cirkels van je passie, wat jou als persoon omschrijft (je kernwaarden) en je financiële doel. Het zou een lange periode moeten hebben om te bereiken. Het is duidelijk, meeslepend en gemakkelijk te begrijpen. Het helpt bij het definiëren van je persoonlijke doelen of het kennen en beheersen van je kracht.
Een voorbeeld van een persoonlijke BHAG is:
“Maak van mijn kleine bakkerij binnen 20 jaar jaar de beste,
meest winstgevende voedselproductent in Europa“
Onze BHAG is als volgt geformuleerd:
“Wij zijn in 2032 de meest dominante èn hoogst gewaardeerde Career Professionals in Nederland en zetten de toon voor de rest van Nederland op het gebied van inclusiviteit en kansgelijkheid”